De Sleper

De SKUA is de sleper van de Admiraal de Ruyter uit Krimpen aan de Lek.
De hele vloot van de Admiraal de Ruyter is vernoemd naar zeevogels en daar heeft de SKUA haar naam aan te danken. Een skua is een reuzenzeemeeuw die op Antartica leeft.

De geschiedenis:

De SKUA is geheel verbouwd in eigen beheer van onze Scoutinggroep tussen 2004 en april 2006. Er is 15 maanden door vrijwilligers binnen en buiten onze Scoutinggroep aan geklust. Vele bedrijven uit de regio maakten het project haalbaar door allerlei zaken ter beschikking te stellen.

Op 18 december 2004 werd het bootje aan gekocht als wrak.
Ze werd totaal gestript in 2 weken tijd, en er werd een projectplan opgesteld voor onze stichting. Nadat die waren goedgekeurd en er een budget was vastgesteld, zijn we echt van start gegaan. Om dit wrak op te knappen hadden we natuurlijk een echte scheepsbouwloods nodig, en die werd dan ook gebouwd op ons Scoutingterrein.

Na ongeveer 2000 kg nieuw staal was de boot klaar voor de straler, en kwam vervolgens mooi in de primer terug.
Toen er grondig geverfd was, begon het werkelijke afbouwen; elektriciteit aanleggen, timmeren, de motor uitlijnen, de schroefas monteren, een mast maken, ramen plaatsen, isoleren, vlonders maken, en nog ontelbare andere grotere en kleinere klusjes.

Na heel lang en hard werken staat er nu een echte sleper voor onze Scoutinggroep. Het leuke binnen onze groep, is dat iedereen wel iets kan.
Mede hierdoor hebben wij zelf dit project kunnen uitvoeren!

Technische gegevens

mm

Stuurwerk

Handhydraulisch

De motor heeft een oliedrukmeter, toerenteller en temperatuur meter.

Elektrisch systeem

Voltage

volt

Accu’s

ampere

Bilgepomp

Liter per uur

De verdere elektrische uitrusting bestaat o.a. uit toplicht (2x), sleeplicht (geel), heklicht, navigatieverlichting, binnenverlichting, hoorn, marifoon, massaschakelaar, zoeklicht, GPS, radio en walvoeding.

Indeling & accomodatie

Achterop is het stuurwerk ondergebracht voor het roer. In de open kuip zijn de motor, accu’s en de stuurstand te vinden. De open kuip is voorzien van geïsoleerde aluminium vlonders. Achter de motor op de motorfundatie staat de beting. Tussen de accommodatie en de open kuip is de gasolietank gemonteerd.

De accommodatie bestaat uit een ruime rondzit, met banken die gelijk als bergkisten dienst doen. De tafel is in hoogte te verstellen zodat hier ook door 2 à 3 personen kan worden geslapen. Tussen accommodatie en open kuip is een waterdicht schot geplaatst, zodat bilgewater niet door kan stromen naar de accommodatie.